ANMELDELSESPROCES FOR ULOVLIGT INDHOLD

OPLYSNINGER OG ANMELDELSER I HENHOLD TIL FORORDNING (EU) 2022/2065 FRA EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET AF 19. OKTOBER 2022 (FORORDNINGEN OM DIGITALE TJENESTER)

Som hostingudbyder er vi i henhold til artikel 16 i Digital Services Act (i det følgende: DSA) forpligtet til at etablere procedurer, hvorefter personer eller organisationer (i det følgende "brugere") kan anmelde til os, at der forefindes indhold, som efter deres opfattelse er ulovligt i EU eller i et EU-land, og som er lagret på vores systemer.

Kontaktoplysninger for myndigheder og brugere:

Du finder kontaktmuligheder for klager og generelle henvendelser her: https://www.byttebolig.dk/kontaktoplysninger

Oplysninger om begrænsninger for brugen af vores tjenester i vores vilkår:

Oplysninger om begrænsninger for brugen af vores tjenester i henhold til art. 14 DSA kan findes i vores almindelige handelsbetingelser.

Information om moderering af anmeldt brugergenereret indhold:

Som databehandler er vi hverken bemyndiget eller forpligtet til at overvåge de oplysninger, som vores kunder overfører til vores systemer eller lagrer på vores systemer, eller til at undersøge forhold, der kan tyde på ulovlig aktivitet.

Ved anmeldelser af tilsvarende retskrænkelser vil vi som udgangspunkt straks videresende anmeldelser af ulovligt indhold fra brugere til vores kunder. Vi vil bede vores kunder om straks at gennemgå sagen og, hvis relevant, slette det anmeldte ulovlige indhold eller indsende en udtalelse i form af et genmæle, som udgangspunkt inden for en uge. Vi videregiver kun den anmeldende brugers identitet til vores kunde, hvis det er strengt nødvendigt for vurderingen af den anmeldte retskrænkelse. Hvis vi ikke modtager en rettidig udtalelse fra vores kunde, vil vi automatisk blokere indholdet og informere vores kunde om blokeringen, indtil problemet er løst af kunden, eller kunden har afgivet en udtalelse/genmæle. Hvis vores kunde i udtalelsen/genmælet dokumenterer, at det omtvistede indhold ikke er ulovligt, ophæves blokeringen. I særlige tilfælde kan vi – afhængigt af omstændighederne – også først blokere anmeldt indhold og derefter anmode vores kunder om en udtalelse. Også i dette tilfælde forbliver indholdet blokeret, indtil problemet er løst af kunden, eller kunden har afgivet en udtalelse/genmæle. Også i dette tilfælde ophæver vi blokeringen, hvis vores kunde påviser, at det anmeldte indhold ikke er ulovligt, eller hvis vi efter kundens udtalelse/genmæle når frem til dette resultat. Anmeldelser af ulovligt indhold, kunders reaktioner og myndighedspåbud gennemgås som udgangspunkt manuelt af mennesker.

Hvis der anmeldes oplysninger, som giver grundlag for mistanke om, at en strafbar handling, der udgør en fare for en eller flere personers liv eller sikkerhed, er begået, er ved at blive begået eller kan blive begået, vil vi først blokere det anmeldte indhold, meddele blokeringen til vores kunde og straks informere de kompetente retshåndhævende myndigheder eller retsmyndigheder om mistanken samt stille alle relevante oplysninger til deres rådighed.

Vi informerer brugere om de tiltag, vi træffer, samt om mulige klagemuligheder (intern klageprocedure, udenretslig tvistbilæggelse, andre retsmidler) mod vores beslutning – også hvis vi eventuelt ikke foretager os noget. I så fald begrunder vi beslutningen.

Intern klageprocedure, udenretslig tvistbilæggelse og retsmidler mod vores beslutning:

Hvis brugere ikke er enige i vores beslutning, kan de klage over den. For at indsende en klage over vores beslutning bedes brugere svare på den e-mail, hvor de blev informeret om vores beslutning. Giv os gerne yderligere forhold eller supplerende oplysninger, hvis muligt. Vi vil derefter genvurdere vores beslutning og informere brugeren om afgørelsen på klagen.

Brugere kan også henvende sig til en udenretslig tvistbilæggelsesinstans. Sådanne instanser er uafhængige enheder, som i kraft af deres ressourcer og ekspertise kan vurdere de indsendte sager objektivt og neutralt. Hvert medlemsland skal certificere udenretslige tvistbilæggelsesinstanser til håndtering af tilsvarende sager. Der er endnu ikke certificeret udenretslige tvistbilæggelsesinstanser. Når der foreligger oplysninger herom, opdaterer vi denne hjemmeside.

Du er desuden til enhver tid velkommen til at indlede civil- og/eller strafferetlige skridt, gøre krav gældende ved domstolene samt informere Bundesnetzagentur som tilsynsmyndighed om hændelsen.

Formular til anmeldelse af ulovligt indhold:

Formularen til anmeldelse af ulovligt indhold på vores systemer finder du nedenfor. Bemærk venligst, at vi for en korrekt anmeldelse har brug for følgende oplysninger fra dig som bruger:

  1. en tilstrækkeligt begrundet forklaring på, hvorfor du anser de pågældende oplysninger for ulovligt indhold;
  2. en entydig angivelse af det præcise elektroniske lagringssted for disse oplysninger, f.eks. den præcise URL-adresse eller de præcise URL-adresser, eller, hvor det er nødvendigt, andre relevante oplysninger i forhold til indholdets karakter og den konkrete type hostingtjeneste for at kunne finde det ulovlige indhold;
  3. navn og e-mailadresse på den anmeldende person eller organisation, medmindre der er tale om oplysninger, hvor det må antages, at de vedrører en strafbar handling i forbindelse med seksuelt misbrug eller seksuel udnyttelse af børn, børnepornografi, kontakt til børn med seksuelle hensigter eller forsøg/opfordring/medvirken til de førnævnte forbrydelser (forbrydelser i henhold til artiklerne 3 til 7 i direktiv 2011/93/EU (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/HTML/?uri=CELEX:32011L0093#d1e1035-1-1);
  4. en erklæring om, at du i god tro er overbevist om, at de oplysninger og angivelser, der er indeholdt i anmeldelsen, er korrekte og fuldstændige.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående formular eller til de øvrige punkter, er du også meget velkommen til at skrive til os via e-mail på: support@byttebolig.dk